Människan och naturen
V. 4 - 9
Kunskapskrav
Geografi - Årskurs 4-6
E-nivå |
C-nivå |
A-nivå |
Eleven har grundläggande kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra enkla och till viss delunderbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. |
Eleven har goda kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra utvecklade och relativt välunderbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. |
Eleven har mycket goda kunskaper om natur- och kulturlandskap och visar det genom att föra välutvecklade och välunderbyggda resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur. |
I resonemangen beskriver eleven enklasamband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad. |
I resonemangen beskriver eleven förhållandevis komplexa samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad. |
I resonemangen beskriver eleven komplexa samband mellan natur- och kulturlandskap, naturresurser och hur befolkningen är fördelad. |
Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett i huvudsak fungerande sätt, samt för enklaresonemang om olika källors användbarhet. |
Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett relativt väl fungerande sätt, samt för utveckladeresonemang om olika källors användbarhet. |
Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, metoder och tekniker på ett välfungerande sätt, samt för välutveckladeresonemang om olika källors användbarhet. |
Eleven kan resonera kring frågor som rör hållbar utveckling och ger då enkla och till viss del underbyggda förslag på miljöetiska val och prioriteringar i vardagen. |
Eleven kan resonera kring frågor som rör hållbar utveckling och ger då utvecklade och relativt väl underbyggda förslag på miljöetiska val och prioriteringar i vardagen. |
Eleven kan resonera kring frågor som rör hållbar utveckling och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på miljöetiska val och prioriteringar i vardagen. |
Människan och naturen
Efter att vi har avslutat detta område ska du kunna:
· Förstå orsaken samt konsekvenserna av kontinentaldriften
· Kunna hur vi människor förändrat naturlandskapet
· Med hjälp av olika kartor ta ut information gällande befolkning, plattektonik med mera.
· Försöka orsak/konsekvens av hur olika val i vardagen påverkar miljön
Detta ska du arbeta med:
· Plattektonik. Du kommer att rita och förklara hur berg, vulkaner, jordbävningar och tsunamis fungerar.
· Svara på instuderingsfrågor om exogena och endogena krafter
· Förklara de centrala begreppen med egna ord
· Se videoklipp från studi.se
· Med hjälp av kartor och faktatexter förklara varför städer ligger där de ligger
· Arbeta med konsekvenser av förbränning av fossila bränslen
Arbetsområdet avslutas med ett skriftligt prov där ni ska rita och förklara något av resultaten av kontinentaldriften. Ni kommer dessutom testas i hur väl ni kan använda er av kartor för att ta reda på olika fakta. Avslutningsvis i testet ska ni skriva en insändare om hur viktigt det är att ta miljömässigt bra val i vardagen och hur det påverkar miljön.
Centrala begrepp
Exogena krafter Endogena krafter Surt regn
Växthuseffekten Tematiska kartor Topografisk karta
Plattektonik Konitentaldriften Naturresurs
Jordskorpa Magma Jordbävning
Tsunami Vulkan Urbanisering
Fossilt bränsle Förnyelsebar energi Miljö
Energi